קטגוריות
דוגן מהאיאנה מוסר

סימני המציאות

לפני כשבוע השתתפתי במפגש נוסף מסדרת "שבילים רבים – דהרמה אחת", שנערך בסמינר הקיבוצים. נושא המפגש הפעם היה שלושת סימני המציאות, ויחד איתי השתתפו סטיבן פולדר, שלמה בזם ונעמה אושרי. כאן  תוכלו לראות את כל ההרצאות מהאירוע.
את שיחתי הקדשתי לעיון בכתבי אסכולת הלוטוס של הבודהיזם הסיני והיפני ובאחד מחיבוריו המרכזיים של מורה הזן דוגן, ובאופן בו אלה מתארים את מה שנתפש כיום באסכולת הזן כ"חותם הרביעי", הלא הוא סימן הככות (המציאות כשלעצמה), שהשפיע בצורה עמוקה על תפיסת השחרור באסכולות הבודהיזם המזרח-אסייתי. להלן תיעוד דבריי.




וכאן ניתן לצפות בסבב השאלות-תשובות

2 תגובות על “סימני המציאות”

איתן נהניתי מאד שוב לשמוע את דבריך. עשיר פותח ומעורר מחשבה. הדגש שאתה בוחר לשים, דווקא על הככות וכפי שאתה רומז או אפילו אומר בלי לרמוז ,הוא אכן כ"כ הכרחי לימינו אלה ,בה הככות מתמוססת . אין כבר קיר שאפשר לשבת מולו ולהתבונן. כל קיר הוא בעצם מסך שנופלים לתוכו לעוד עולם וירטואלי והעגינה במציאות הולכת ואובדת. כפן משלים אולי, מדברת אלי מאד בחירתך, בדברים האחרונים שאתה מפרסם וגם בהרצאה הזו שלך,להדגיש את הפרקטיקה האתית. מעבר לפילוסופיה ומעבר אפילו להתבוננות- לעשות, לפעול, לא לשבת בחיבוק ידיים . קריאת התעוררות כל כך חשובה בימים אלה.

תודה רבה צביקה. אני שמח שכך חשת. אני, כמוך, חושב שהקריאה האתית היא קריטית לימים אלה. היא לא נופלת בחשיבותה מכל בחינה, למידה או הערכה אחרת. לטעמי, וכפי שניסיתי להראות, למידה עמוקה של פילוסופיה מחזירה אותנו, בין אם נרצה או לא, לעולם ולפעולתנו בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *